Kopásgátló/extreme pressure (AW/EP) adalékok

Szeptember 6, 2018

Amikor a motorban egymáson magas terhelésen elmozgó alkatrészeket (pl. csapágy, dugattyú, vezérmű, fogaskerekek) az olajfilm nem képes teljes mértékben elválasztani egymástól, a csúszó felületek kisebb-nagyobb mértékben fémesen érintkeznek.


  • A folyamat jelentősen nagyobb kopást, rendkívüli esetekben a fémfelületek lemaródását vagy összeheggedését eredményezheti.
  • Az AW/EP adalékok az egymáson elcsúszó fémfelületeken rendkívül vékony, a fémnél lényegesen alacsonyabb nyírásállóságú, normál (terhelésmentes) esetben szilárd, terhelés (felületi nyomás, emelkedő hőmérséklet) esetén csúszóképes réteget képeznek.
  • Ezzel megakadályozható a közvetlen fém-fém érintkezés, vagyis a mértéken felüli kopás. Az AW/EP adalékréteg terhelés esetén folyamatosan képes újraképződni.
  • Az adalékcsoport jelentősége az egyre nagyobb terhelések és egyre kompaktabb építésmódú főegységek miatt a motor- és a hajtóműolajokban egyaránt felértékelődik.
  • A legelsőként alkalmazott kopásgátló adalék a tiszta kén volt, amely a színesfém ötvözetekre gyakorolt korrozív hatása miatt eredeti formában már csak nagyon korlátozottan alkalmazható.
  • A napjainkban alkalmazott kopásgátló adalékok funkcionális csoportja különböző kombinációkban cinket, foszfort vagy ként tartalmaz.
  • A legáltalánosabban alkalmazott kopásgátló adalék a cinkditiofoszfát (ZDDP), amely kiegészítő öregedés- és korróziógátló hatással is rendelkezik.

Kérjük érdeklődjön az ügyfél-szolgálati telefonszámon: +36 20 359 44 80 Neoszerviz.hu - Motorolaj és Kenőolaj webáruház